Susso: Skriva ungdomsböcker

Vad är annorlunda med att skriva för just ungdomar?

Ungdomsböcker är svåra att skriva. När mina barn bodde hemma och hade en massa kompisar som kom och gick, lät jag mig inspireras av deras värld. Nu har de flyttat hemifrån så den genvägen är borta. Jag skriver om de universella ämnena, som är desamma som när jag växte upp, vad det innebär att vara tonåring, drömmar, vänskapsrelationer, frigörelse från föräldrar, kärlek mm. Jag försöker hitta markörer som gör berättelsen aktuell – dans, musik, miljöer. Trovärdighet är allt.

Min dystopi Två städer är ett bra exempel. Den är skriven för mellanåldern. Jag ville ge mig ut på hal is och prova något nytt. Och det var en av de roligaste skrivövningar jag gjort. Jag upptäckte hur mycket jag längtade bort från det realistiska berättandet och dystopin gav mig många möjligheter att behandla intressanta ämnen. Inspirationen kom lika mycket från barndomens äventyrsböcker som moderna tv-serier och ”Vägen” av Cormac McCarthy som påverkade mig mycket när jag läste den.

Du har ju skrivit många böcker – tycker du att dina ämnen, eller din stil, har förändrats?

Absolut. Jag är en författare som har tråkigt när jag inte skriver. Skrivandet är ett sätt att utvecklas som människa och att öka spänningen i att leva. Jag kastar mig gärna ut i det okända, men saken är ju att ingen människa kan springar bort från sig själv. Det sägs att författare skriver samma berättelse om och om igen, och det är till viss del sant. Om man tittar noga finner man att mina teman återkommer i allt jag skriver. Jag jobbar mycket med stilen. Jämför ”Två städer” med ”Yummy”, till exempel. De historiera är skriva på helt olika sätt.

Du möter också många unga människor under dina föreläsningar – upplever du att det finns ett stort intresse för att skriva hos ungdomar?

Det finns ett intresse bland ungdomar att skriva, men jag märker att de ibland har orealistiska förväntningar på skrivandet. Å andra sidan kan det vara så att det kommer nya sätt att skriva som inte jag är insatt i. För även om jag anstränger mig för att hänga med i utvecklingen, tillhör jag antagligen en äldre generation. Jag tycker att det är spännande att se hur skrivandet utvecklas i framtiden, vilken slags berättande som vinner över det gamla. Förändringen pågår redan även om inte jag kan formulera den.

Känner du någonsin av skrivblockeringar? Writers block talas det mycket om …

Nej, det kan jag inte påstå. Min utmaning är snarare att hålla igen. Så snart jag är färdig med en berättelse står där en ny och väntar. Hur länge detta flöde vara är en öppen fråga. Mitt trick för att hålla skrivandet spännande är att skriva olika slags berättelser för olika åldrar. Förutsättningarna skiftar väldigt mellan att skriva för sexåringar och ungdomar till exempel. Många författare håller sig inom en genre, men det har aldrig lockat mig.

Vilken missuppfattning angående författarens yrke stöter du oftast på?

Oj, det finns många – att alla författare är likadana och att vi delar på samma yrkeshemligheter, att vi tjänar en massa pengar på vårt skrivande, trots att få författare blir rika, att det är enkelt att skriva en bok för barn med lite text … man måste vara i författarskapet för att veta hur det är.

Om du gick ge ett råd till nya författare som vill skriva för ungdomar, vad skulle det vara?

Skriv om sånt som engagerar dig. Skriv inifrån, kryp in i din berättelse med hela kroppen och gestalta den så att du själv blir berörd.

 

———-

Skärmavbild-2015-05-11-kl.-17.41.40-642x336

Du kan läsa mer om Eva Susso på www.evasusso.com

Conny Palmkvist är en svensk författare som brinner för litteratur & goda samarbeten. Anlitas som textspecialist & storyteller.